Az International Business School kimagasló eredménnyel kapta meg a British Accreditation Council (BAC) akkreditációját, aminek apropóján dr. Tamási J. Gergely rektorhelyettessel beszélgettünk, aki a Minőségbiztosítási és -Fejlesztési Központ vezetője. Alább a beszélgetés második része, a cikk első része pedig „Brit akkreditációt szerzett az International Business School” címmel itt olvasható.
A BAC az eljárás során minden intézménynél huszonkilenc területen ellenőriz 5-10 kritériumot, melyek alapján eldönti, hogy az intézmény megfelel-e a brit és európai standardoknak. Az IBS kiváló minősítéssel kapta meg az akkreditációt, és ezzel a brit felsőoktatási intézményekkel szemben támasztott kritériumokat teljesítette. Nem is csoda, hiszen az IBS annyira komolyan veszi a minőségfejlesztést, hogy a területet rektorhelyettesi szintre emelte.
„Más felsőoktatási intézményben sok helyen a minőségmenedzsment az oktatási rektorhelyettesnek többszörösen alárendelt pozíció, tényleges javaslattételi és döntéshozatali hatáskör nélkül, akinek első számú feladata az akkreditációs anyagok elkészítése, esetleg egy-két adatelemzési feladattal kiegészítve. Az IBS-en ezzel szemben kiemelt fontosságú terület a minőségfejlesztés, amit a stratégiai és az operatív döntésekben is figyelembe veszünk.”
Világszínvonalú akkreditációs folyamat
„Minden akkreditációs folyamat egy kicsit ugyanolyan: a szervezet készít magáról egy önértékelést, majd ezt követően egy látogatóbizottság beszélget a diákokkal, oktatókkal, esetleg az adminisztrációban dolgozó kollégákkal. A BAC esetében az önértékelési jelentésben leírt valamennyi állítást intézményi dokumentumokkal kellett alátámasztanunk. A BAC teljes betekintést kapott az intézmény életébe, a pincétől a padlásig. Ezeken kívül a egy tucat órát végignéztek nálunk, és ezek alapján ítélték meg úgy, hogy megfelelünk a brit elvárásoknak.”
Az IBS történetében idén először fordult elő, hogy egy nemzetközi akkreditációhoz a testület semmilyen feltételt vagy kondíciót nem fogalmazott meg, amit az intézménynek teljesítenie kellene. Ez nemzetközi szinten is kimagasló eredmény. Acikk első részében arról beszélgettünk, hogy a diákok mit éreznek a brit mentalitású működésből, ebben a részben a belső minőségbiztosítási és fejlesztési folyamatokról tudunk meg többet.
A vizsgák és házi dolgozatok is vizsgáznak
Mielőtt egy vizsgát vagy ZH feladatsort a tanulók megkapnának, az többkörös ellenőrzésen esik át. A félév kezdete előtt minden oktató leadja az összes tervezett vizsgát, ZH-t, házi dolgozati témakiírást stb., az értékelési szempontokkal és rácsokkal együtt. Ezt még két független szempár véleményezi és hagyja végül jóvá: ebből az egyik egy szenior IBS-es kolléga, majd ezt követően egy olyan oktató az Egyesült Királyságban, aki semmiféle kapcsolatban nincs sem az IBS-sel, sem a The University of Buckinghammel (hiszen az IBS-es képzések többségén a végzett tanulók a The University of Buckingham diplomáját is megszerzik). A félév végén pedig ugyanez a folyamat megismétlődik a beadott dolgozatokra. Így nem csak az biztosított, hogy "jól vannak összeadva a pontok" hanem az is, hogy a tanulók megfelelő mélységű, támogató és fejlesztő visszajelzést kapnak. Tehát az oktatás és az értékelés maga is a brit standard szerint történik.
„Az évek során mind nagyon neves egyetemek oktatóival dolgoztunk együtt, ismertük meg egymás stílusát és tanultunk rengeteget egymástól. Volt külső vizsgáztatónk a University of Oxfordról, Warwick-ból, jelenleg a Christ Church Business School-ból, és a University of Leicester-től. Visszajeleznek, segítenek, hogy ezek a tárgyak folyamatosan naprakészek maradjanak, és hogy a nálunk oktató kollégák is tovább tudjanak fejlődni. Az külön elismerés nekünk, hogy a külső vizsgáztatóktól rendszerint az a visszajelzés érkezik, hogy az IBS nem egy átlagos, hanem egy kimagaslóan jó oktatási intézmény, a főiskolánkat az ottani intézmények viszonyításában is kiemelik.”
A British Accreditation Council által külön is elismert területek
„A BAC idén is kiemelte a hallgatók számára nyújtott Wellbeing szolgáltatásainkat. Már sok éve működik a Hallgatói Központon belül a hallgatói személyes tanácsadó csapat, akik a hallgatóink mentális jóllétéért felelősek, és amennyiben a tanulóknak bármilyen problémájuk van, ők készséggel állnak a rendelkezésre. Ez azért is fontos, mert kiemelkedően nemzetközi a hallgatóság, az intézmény diákjai, oktatói több mint 100 országból érkeznek, az előző félévben az alapképzéseinken tanuló hallgatóinknak több mint 50 százaléka, a mesterképzéseinken tanuló diákok pedig több mint 80 százaléka külföldi volt. Az IBS számára ezért is nagy elismerés, hogy a BAC külön kiemelte a visszajelzésben ennek a szolgáltatásnak a minőségét.”
Ingyenes oktatási segédanyagok, világszínvonalú kampusz
A BAC kiemelte még az oktatási segédanyagok minőségét és elérhetőségét – az utóbbi esetben főleg azt, hogy február óta minden mesterképzési szakon minden szakkönyvet és tankönyveket ingyenesen és elektronikusan tesz elérhetővé az IBS a tanulók számára, és ezt szeptembertől kiterjeszti az összes alapképzési szakra is.
A kiemelték továbbá a tanulási környezetet: az IBS itt Budapesten a Graphisoft Parkban található, ami az egyik legmagasabb színvonalú business park Magyarországon. A szomszédban található multinacionális cégek, a Microsoft, az SAP, a DACHS, a Canon, és sok médiaügynökség, valamint rengeteg egyéb vállalat, akik jó részével élő partnerkapcsolatot ápol az intézmény. Itt a hallgatók gyönyörű, impozáns műemléképületekben tanulhatnak, melyek teljesen az IBS igényeinkre lettek szabva és kifejezetten oktatási célra lettek átalakítva.
Munkaerőpiaci készségfejlesztés
„Kuriózum még az IBS esetében az ún. UpSkill program, ami egyébként HR-Best arany fődíjat kapott. Amikor hallgatók elsőévesek nálunk, miközben írják a beadandókat, prezentációt tartanak vagy ZH-t írnak, mi folyamatosan mérjük a teljesítményüket hat területen – ez a profession.hu-val közös kutatás eredményei alapján meghatározott hat munkaerőpiaci készség, az írásbeli és szóbeli kommunikáció, az IT, a kvantitatív, az interperszonális és az elemző készség. A másodéveseink közül ezen a hat területen mindenki a saját szintjére szabottan kap fejlesztési lehetőséget. Ezt mi a kurzusok végén online badge-dzsel jutalmazzuk, ami CV-ben, LinkedIn-en és álláskeresés során felhasználható és látványos, az International Business School által validált teljesítmények. Az IBS így hazánkban úttörőnek számít a digitális mikrotanúsítványok kiadásában is.”
Tamási J. Gergely
Rektorhelyettes, Főiskolai tanár, Minőségbiztosítási és Fejlesztési Központ
- E-mail-cím:
- E-mail küldése to Tamási J. Gergely
- Telefonszám:
- +36 1 588 8681