BIRITE versus Apple

Subscribe for more!

Subscribe for updates!

A nagy márkák sikerét többek között abban is mérik, hogy az üzlet egy adott területen hány dollárnyi forgalmat tud bonyolítani.Gondolom senkit nem lep meg, hogy az Apple listavezető a maga 5000 dollárjával. De egy sarki kisközértnek sincs oka a szégyenkezésre, ha ők 4000 dollárt árulnak.

Leszaladok a kisközértbe... Sajnos elég gyakran megesik, hogy épp nincs itthon valami, ami kéne, de van a sarki kisboltban. Persze a legrosszabb minőséget árulják csak pl. rizsből, plusz a legdrágább gyorsrizst. A kettő között semmi. B minőségű van, törött szemekkel, normálisan megfőzhetetlenül, vagy az eszméletlen árú gyorsrizs. Egy külön hűtőpult van a műanyag dobozos “somlóinak” és gyümölcsrizsnek, ami mellett pár folpackkal fedett, szétlapult puncstorta, vagy margarinos sütemény várja az áldozatait, akik gondolom ebédidőben nem is tudnak ellenállni a csábításnak. Persze csak ha nem a “luxus” hűtőből választanak, ahol előre csomagolt íztelen szendvicsek, brownie ötszáz forintért, és narancslé található. Viszont legalább mindig van hideg sör, méghozzá legalább 20 fajta, még nyáron is, a legnagyobb hőségben. A pénztáros lányok közül csak egy köszön, amikor belépek, kettő hajlandó visszaköszönni, és kettővel már nem is erőlködünk, teljesen feleslegesnek tűnik, még a végösszeget se hajlandóak leolvasni a kasszáról, csak a kezüket tartják a pénzért. Ennek ellenére a bolt pörög, nem egyszer futok bele negyedórás sorokba, a helyi alkeszok veszik a kitűnő borokat, a tinik az energiaitalokat, és közben néha egy-egy háziasszony is álldogál egy tasak fűszerrel a kezében. Közben ilyenekről álmodom, mint a A Bi Rite, ami egy San Francisco-i grocery store, vagyis szintén egy sarki kisközért. Itt is olyasmiket árulnak, amire este leugorva szükségünk lehet szerintük: friss zöldségárut, a tejterméket és pékárut. Csakhogy ők kitaláltak valamit, amivel már a bolt nyitásakor másak voltak, mint a konkurencia: fagyipult és virág. Asszem a fagyin nincs mit magyarázni, de én sokszor veszek itthonra virágot csak úgy, mert elmentem egy virágos mellett, ahol egy szép kirakatot láttam. Imádom itthon a friss virágot, én tuti rendszeresen vásárolnám itt is, persze csak ha tényleg friss! Bi Rite-ék sajátmárkás csokikat is kínálnak, és a csoki még Magyarországon is az az árucikk, ami gyakran landol egy kosárban, és aki teheti áldoz a jobb minőségre, nem véletlen, hogy ennyi kézműves csokis él meg nálunk is.

De a lényeg most következik! Ez a bolt, annak ellenére, hogy drágább volt a társainál, mégis fejlődésnek indult. Úttörői lettek a “farmról közvetlenül a boltba” mozgalomnak, vagyis nem nagykerből vásárolnak, hanem a farmeről, a termelőtől. Nem így kezdték, de a vevőknek erre volt igényük, ma már csak így teszik. Tavaly a bolt kiadta az első könyvét Eat good food címmel, amiben 120 olyan recept mellett, ami a boltban megvásárolható alapanyagokból készül, mindenféle praktikus tanácsot is megosztanak olvasókkal, olyanokat, amik a boltban a leghasznosabbnak bizonyultak: a sajtot a zöldséges rekeszében érdemes tárolni a hűtőnek, mert ott van a “legmelegebb”, stb. Azóta ezt a könyvet egy saját fagyis is követte. A bolt mára valóságos fogalom lett, részt vesznek a helyi fesztiválokon, beindították saját catering szolgáltatásukat, tortát sütnek, és grilleznek. Sőt, saját farmjuk is van, ahova kirándulásokat szerveznek a vásárlóknak, hogy megismerjék, honnan kerül az asztalukra az étel. Nem vesznek zsákbamacskát!